Questions or ideas?
We would love to hear from you!
Een maand na de lancering van ons rapport over het ambitieuze biomethaanproductiedoel van de EU kunnen we met trots melden dat onze inspanningen vruchten hebben afgeworpen. Op 8 december weigerden de lidstaten toe te geven aan de druk van het Europees Parlement en verwierpen ze de invoering van een bindend hoog biomethaandoel tegen 2030 in de Europese in de Europese ‘Gas and hydrogen markets Regulation’.
Lees de details in het Euractiv-artikel
Lees het volledige persbericht
Rapportlancering en media-aandacht
De aanloop naar deze overwinning begon met de publicatie van ons rapport, getiteld “Biomethane: setting a target that is fit for food and the climate.” Dit rapport kreeg niet alleen nationale erkenning maar werd ook opgepikt door de media, waaronder Euractiv, de Griekse pers, Italiaanse pers en Poolse pers. Ook de industrie reageerde, met een open brief. Lees onze reactie daarop hier.
Oproep aan lidstaten
Het momentum van het gesprek werd verder versterkt door een gezamenlijke brief aan de lidstaten, waarin werd opgeroepen het, door de industrie voorgestelde, hoge biomethaandoel te verwerpen. Deze oproep werd gedaan door een coalitie van zeventien non-profitorganisaties, waaronder Greenpeace en Oxfam.
Biomethaan webinar
Om meer context en verdieping te bieden organiseerde Foodrise EU een biomethaan-webinar op 6 december, gehost door Toine Timmermans. Het webinar werd bezocht door zeer diverse stakeholders – academicie, beleidsmakers, NGO’s en industrie-lobby. Enkele hoogtepunten:
Een uitgebreid verslag en opname van het webinar zijn hier te vinden.
Volgende Stappen
Deze overwinning is een triomf voor de coalitie van onafhankelijke non-profitorganisaties die zich hebben ingezet voor realistisch en duurzaam gebruik van biomethaan. Ondanks deze mijlpaal zijn we ons bewust van voortdurende uitdagingen en druk vanuit de industrie. We zullen ons blijven inzetten voor biomethaandoelen die in lijn zijn meteen duurzame, gezonde, en rechtvaardige toekomst.
We would love to hear from you!
Share on social media
Stay up to date with our latest work.
Waarom noemen we ons Nederlandse voedselsysteem efficiënt, terwijl we sinds 1950 per calorie geproduceerd voedsel drie keer zoveel fossiele energie zijn gaan gebruiken en twee keer zoveel land wereldwijd?
Waarom zijn de boeren en de belastingbetaler de klos en hoeven de grote bedrijven en banken niet mee te betalen aan de transitie van het huidige vervuilende systeem wat zij hebben aangejaagd?
Waarom maken we minder vlees eten niet de norm, voor een hogere prijs, die direct gaat naar de boeren?
Waarom geven we voedseleducatie geen prioriteit, zodat onze kinderen weten waar boter, kaas en eieren vandaan komen, en ze leren koken met spek en/of bonen?
Waarom slepen we 750.000 kalveren per jaar naar Nederland om vet te mesten, voeren we het kalfsvlees weer naar Italië en laten we de ammoniak achter op de Veluwe? Het gigantische bedrijf VanDrie Group verdient hier jaarlijks 2 miljard euro mee, terwijl de boeren weinig van de winst zien.
Waarom varen we 4 miljard kilo soja uit onder andere de Amazone naar Rotterdam om veevoer van te maken voor onze 4 miljoen koeien, 11 miljoen varkens en 100 miljoen kippen, waarvan we een groot deel exporteren en de mest met stikstof en fosfaat hier dumpen?
Waarom willen wij op dit krappe landje de tweede landbouwexporteur ter wereld blijven, terwijl wij met onze geschiedenis, kennis en kunde de wereldwijde innovator in kringlooplandbouw kunnen zijn?
Waarom blijft Louise Fresco van de WUR zich zo hardnekkig vastklampen aan de gevestigde machten op haar universiteit, terwijl de toekomst van onze planeet toch echt een andere richting aanwijst?
Waarom wordt er niet echt geluisterd naar alle boeren en de verschillende organisaties die hen vertegenwoordigen en alle mogelijke ideeën en oplossingen die zij aanbieden?
Waarom erkent Rutte, na meer dan 10 jaar verantwoordelijkheid voor dit dossier, niet het totale failliet van het beleid van pappen en nathouden van de afgelopen 30 jaar, en stelt hij een deltaplan voor de landbouw op met een boer-burger-expert-raad aan het roer?
Vanuit Foodrise EU willen we antwoorden op deze vragen. Intussen zitten wij niet stil , en werken we aan oplossingen samen met andere organisaties in Nederland en Europa. Wij laten zien dat het voedselsysteem wél rechtvaardig en wél duurzaam kan zijn. We vragen supermarkten om eerlijk te zijn over hun uitstoot, klanten te helpen minder vlees en zuivel te laten eten, en hun klimaatverantwoordelijkheid te nemen. We leggen de macht die vlees- en zuivelbedrijven hebben bloot, waarmee ze beleid beïnvloeden, maar ook hun slimme tactieken om ons te doen denken dat ze goed bezig zijn. Tenslotte willen we de oneerlijke handelspraktijken veranderen van supermarkten en andere voedselbedrijven waardoor boeren vaak de helft van de productie op hun veld of in hun stal niet kunnen verkopen, en daardoor noodgedwongen bijdragen aan de voedselverspilling.
We would love to hear from you!
Share on social media
Stay up to date with our latest work.